منتديات مصرية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

زهرة الوادى
زهرة الوادى
المشرف العام
المشرف العام
انثى
البلد : مصر

طريقة حفظ الاستايل في الفوتوشوب Empty طريقة حفظ الاستايل في الفوتوشوب

الأربعاء 15 فبراير 2017, 8:06 am
طريقة حفظ الاستايل في الفوتوشوب
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يسعد فريق عمل منتديات نسائم الشرق ان يقدم لكم اليوم شرح بسيط عن طريقة حفظ الاستايل فى الفوتوشوب بهدف استعماله مجددا و عدم الاضطرار الى اعادة العمل فى كل مرة .
نفترض مثلا أننا قمنا بعمل تأثير على الكتابة ( التكست ) و كانت النتيجة كما بالصورة :

طريقة حفظ الاستايل في الفوتوشوب Do.php?imgf=1449090629731

نتحدث هنا عن تأثير الحفر ، بمعنى ان التكست او النص او الكتابة يظهر كأنه محفور على الصورة ، هذا التأثير يسمى ستايل style و يمكنك حفظه و استعماله فى كتابات و اشكال اخرى بعد ذلك و حتى اذا اضطررت لحذف الفوتوشوب و اعدة تسطيبه فإنه يمكنك استدعاء الستايل المحفوظ و بالتالى عدم ضياع الوقت و الجهد فى اعادة التصميم ، ولا شك أن هذا العمل من المميزات الجميلة فى هذا البرنامج المدهش .
لحفظ الستايل اتبعت انا شخصيا الخطوات التالية :
بعد ان انتهيت من العمل توجهت الى layer style او علامة اف اكس اللى بتبئى موجودة تحت البانل بتاعة لايرز و طبعا كنت واقف على لاير الكتابة و من النافذة اللى طلعت اخترت new style و دى ح تلائيها على اليمين من فوق و طلع لى صندوق كتبت فيه الاسم و كان style 2 و دوست اوكى ، و خير اللهم اجعله خير لئيت الستايل اتحط مع الستايلات اللى بتبئى موجودة فوق بانل اللاير ..
بعد كده و دى الخطوة المهمة تروح على قائمة edit و تختار presets و منها تختار preset manager ح يظهر لك صندوق اختار منه styles و علم على شكل الستايل بتاعك و اختار save set و اكتب الاسم اللى انت عايزه للستايل و شوف عايز تحفظه فين و بكده يبئى انت عملت ستايل و حفظته و تقدر بعد كده تستخدمه ، و لو شيلت البرنامج و رجعت سطبته تانى بتخش على بانل الستايلات و تدوس على السهم الصغير اللى ناحية اليمين من فوق و تختار load style و تروح تجيب ستايلك من المكان اللى حفظته فيه قبل كده .. الكلام ده انا طبقته بنفسى على الفوتوشوب سى اس 6 و مفيش مشاكل خالص ..
نشوف كده الفيديو ده

ليدر